OGŁOSZENIE O NABORZE NA STANOWISKO PRACOWNIKA SOCJALNEGO
DYREKTOR OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W MIĘDZYRZECZU
OGŁASZA NABÓR KANDYDATA NA STANOWISKO PRACOWNIK SOCJALNY
Pracownik socjalny w Sekcji pomocy społecznej i pracy socjalnej
Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Wojska Polskiego 13 b, 66-300 Międzyrzecz, NIP:596-105-75-12
Sekcja: Sekcja pomocy społecznej i pracy socjalnej
Zespół ds. pierwszego kontaktu
Stanowisko: Pracownik socjalny
Sekcja pomocy społecznej i pracy socjalnej
Stanowisko: Pracownik socjalny
Podstawowe wymagania:
-
obywatelstwo polskie;
-
nieposzlakowana opinia;
-
pełna zdolność do czynności prawnych oraz korzystanie z pełni praw publicznych,
-
brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe,
-
wykształcenie wyższe w tym:
Kwalifikacje do wykonywania zawodu pracownika socjalnego określa art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm.).
Zgodnie z ww. artykułem pracownikiem socjalnym może być osoba, która spełnia co najmniej jeden z niżej wymienionych warunków:
1) posiada dyplom ukończenia kolegium pracowników służb społecznych,
2) ukończyła studia wyższe na kierunku praca socjalna,
3) do dnia 31 grudnia 2013 r. ukończyła studia wyższe o specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego na jednym z kierunków: pedagogika, pedagogika specjalna, politologia, polityka społeczna, psychologia, socjologia, nauki o rodzinie.
WYJAŚNIENIA:
1) Osoby, które przed dniem 1 maja 2004 r. ukończyły studia wyższe na kierunkach: pedagogika, psychologia, politologia, politologia i nauki społeczne lub socjologia, mogą wykonywać zawód pracownika socjalnego.
2) Osoby, które w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 12 maja 2004 r. o pomocy społecznej, tj. w dniu 1 maja 2004 roku kontynuowały studia magisterskie ma kierunkach: pedagogika, psychologia, politologia lub socjologia i ukończyły te studia do dnia 31 października 2007 r. - bez względu na ukończoną podczas studiów specjalność – mogą wykonywać zawód pracownika socjalnego.
3) Osoby, które rozpoczęły realizację specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego począwszy od dnia 1 października 2008 r., a dyplom ukończenia studiów uzyskały w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 grudnia 2013 r. muszą udokumentować zrealizowane wymagania wprowadzone przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 stycznia 2008 r. w sprawie specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego realizowanej w szkołach wyższych (Dz. U. z 2008 r. nr 27 poz. 158).
Rozporządzenie określa wykaz godzin przedmiotów (330 godzin) oraz praktyk zawodowych (240 godzin) niezbędnych do zaliczenia w celu uznania kwalifikacji do zatrudnienia na stanowisku pracownika socjalnego.
-
znajomość zagadnień realizowanych na danym stanowisku m.in. z zakresu:
-
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
-
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
-
Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o zatrudnieniu socjalnym
-
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego
-
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
-
Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
-
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
-
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
-
Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji
-
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania administracyjnego
-
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
-
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
-
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
-
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
-
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
2. umiejętność obsługi komputera i pakietu biurowego,
Dodatkowe wymagania:
-
posiadanie prawa jazdy kat. B;
-
umiejętność analizy dokumentów;
-
rzetelność, sumienność i dokładność, punktualność;
-
umiejętność korzystania z przepisów prawa;
-
wysoka kultura osobista, umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja pracy;
-
wysoka odporność na stres; umiejętność działania pod presją czasu;
Zakres wykonywanych zadań na stanowisku:
Do podstawowych obowiązków pracownika należy: Wykonywanie obowiązków służbowych zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz innymi przepisami prawa dotyczącymi czynności wykonywanych na stanowisku pracy.
-
Dbanie o bezpieczeństwo powierzonych do przetwarzania, archiwizowania lub przechowywania danych zgodnie z obowiązującą w Ośrodku Polityką Bezpieczeństwa oraz Instrukcją zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych w szczególności:
a) chronić dane przed dostępem osób nieupoważnionych,
b) chronić dane przed przypadkowym lub nieumyślnym zniszczeniem, utratą lub modyfikacją
c) chronić nośniki magnetyczne i wydruki komputerowe przed dostępem osób nieupoważnionych praz przed przypadkowym zniszczeniem. Przestrzeganie Regulaminu Pracy Ośrodka, porządku i dyscypliny pracy, rzetelności i terminowości realizacji powierzonych zadań.
-
Przestrzeganie tajemnicy służbowej.
-
Zabezpieczenie akt, dokumentów służbowych i pieczątek.
-
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
-
Ochrona mienia Ośrodka.
-
Doskonalenie własnych umiejętności, stałe uzupełnianie wiedzy w celu należytego wykonywania obowiązków i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
-
Informowanie przełożonego o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach wynikających z wykonywanych zadań.
-
Wykazywanie właściwego stosunku do klientów Ośrodka, przełożonych i współpracowników.
-
Uczestnictwo w zebraniach, szkoleniach i instruktażach organizowanych przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu.
-
Uczestniczenie w systemie kontroli zarządczej i zgłaszanie potencjalnych zagrożeń przełożonemu a także uczestnictwo w okresowej ocenie pracowników socjalnych.
Na stanowisku Pracownika socjalnego w Zespole ds. pierwszego kontaktu:
-
Przyjmowanie osób zgłaszających się po raz pierwszy do OPS-u i kierowanie ich do właściwego Zespołu po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy i/lub wywiadu środowiskowego.
-
Udzielanie informacji o wymaganej dokumentacji niezbędnej do przyznania różnych świadczeń.
-
Kierowanie do innych Zespołów właściwych do załatwienia określonych spraw.
-
Udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach pomocy społecznej, organizacji pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu oraz prawach i uprawnieniach, a także instytucjach właściwych do załatwienia sprawy osoby zgłaszającej się do Ośrodka.
-
Wydawanie klientom i instytucjom zaświadczeń dotyczących udzielonej pomocy finansowej.
-
Realizacja zadań określonych w Statucie.
-
Przyjmowanie klientów oraz udzielanie wsparcia i poradnictwa mieszkańcom Międzyrzecza w zakresie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne.
-
Dostarczanie wyznaczonemu pracownikowi aktualnych pod względem merytorycznym informacji celem umieszczenia ich na stronach Biuletynu Informacji Publicznej i stronie internetowej Ośrodka.
-
Prowadzenie i zabezpieczenie dokumentacji dotyczącej prowadzonych przez poszczególne komórki organizacyjne spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Prowadzenie spraw związanych z archiwizacją dokumentów.
-
Przyjmowanie korespondencji, wniosków, oświadczeń, zaświadczeń oraz innych dokumentów od osób pobierających świadczenia w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu lub zamierzających je pobierać.
-
Pomoc pracownikom z poszczególnych Zespołów, Sekcji i Sekretariatu w kopertowaniu i przygotowaniu korespondencji pocztowej do wysyłki.
-
Realizacja pracy socjalnej.
-
Przyjmowanie korespondencji pocztowej i rozdzielanie jej do właściwych Zespołów wg przynależności sprawy.
-
Koordynowanie i prowadzenie korespondencji, w tym rejestracja pism przychodzących i wychodzących, przesyłanie pism w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy e-PUAP.
-
Przygotowanie informacji, wezwań zawiadomień, zaświadczeń i pism z zakresu pomocy społecznej.
-
Przyjmowanie i rejestrowanie zgłoszeń i informacji o konieczności podjęcia interwencji.
-
Współdziałanie z innymi instytucjami i podmiotami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej.
-
Udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania.
-
Zachowanie uprzejmości i życzliwości, empatii w kontaktach z klientami, zwierzchnikami i współpracownikami.
-
Przestrzeganie Kodeksu Etyki Zawodowej oraz sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonych.
-
Archiwizowanie i przekazywanie dokumentów do składnicy akt.
-
Ponoszenie odpowiedzialności służbowej za wszelkie błędy i uchybienia oraz niedotrzymanie terminów związanych z wykonywaniem powierzonych w zakresie czynności obowiązków.
-
Pomoc w uzyskaniu dla osób lub rodzin będących w trudnej sytuacji życiowej specjalistycznego poradnictwa, terapii lub innych form pomocy w zakresie możliwości rozwiązywania problemów przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe;
-
Udzielanie informacji, wskazówek, porad i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, rodzinom, grupom i społecznościom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną ich trudnej sytuacji lub zaspokajać niezbędne potrzeby życiowe;
Na stanowisku Pracownika socjalnego w Sekcji pomocy społecznej i pracy socjalnej:
-
Prowadzenie pracy socjalnej z osobą i/lub rodziną;
-
Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej (świadczeń pieniężnych i niepieniężnych);
-
Realizacja wywiadów środowiskowych w zakresie działalności sekcji,
-
Realizacja zadań w ramach procedury Niebieskiej Karty i prowadzenie grup roboczych;
-
Prowadzenie działań interwencyjnych służących zabezpieczeniu niezbędnych potrzeb klientów;
-
Realizacja zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym;
-
Przygotowanie dokumentacji w sprawach udzielania pomocy społecznej w formie zasiłków i usług dla obywateli Ukrainy w związku z realizacją zadań wskazanych w specustawie;
-
Przygotowywanie i wydawanie informacji, postanowień, zawiadomień, wezwań, zaświadczeń i pism z zakresu działalności Sekcji;
-
Opracowanie planów potrzeb, regulaminów, projektów uchwał w zakresie realizacji zadań Sekcji;
-
Wprowadzanie i uzupełnianie danych na stronie internetowej, BIP Ośrodka i w systemie CAS;
-
Dokonywanie analizy, diagnozy i oceny zjawisk indywidualnych i społecznych, a także formułowanie opinii w zakresie zapotrzebowania na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
-
Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej;
-
Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania problemów oraz skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie konsekwencji ubóstwa;
-
Inicjowanie lub współuczestniczenie w działaniach profilaktycznych nakierowanych na zapobieganie lub łagodzenie problemów społecznych;
-
Współdziałanie z instytucjami gminnymi, powiatowymi, regionalnymi, wojewódzkimi w tym jednostkami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej i wspierania rodziny i z zakresu administracji rządowej;
-
Przygotowanie materiałów służących opracowaniu diagnoz, programów, projektów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych klientów OPS;
-
Realizacja zadań związanych z ewaluacją, monitoringiem i działaniami promocyjnymi w ramach programów oraz projektów realizowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej;
-
Przygotowanie analiz i sporządzenie sprawozdań z realizacji zadań.
Przy wykonywaniu zadań pracownik jest obowiązany:
1) kierować się zasadami etyki zawodowej;
2) kierować się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia;
3) przeciwdziałać praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę, grupę lub społeczność;
4) udzielać osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy;
5) zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny;
6) podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie.
Warunki pracy:
-
zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy: ½ etatu – Zespół ds. pierwszego kontaktu i ½ etatu w Sekcji pomocy społecznej i pracy socjalnej. Łącznie 1 etat;
-
umowa o pracę na czas określony;
-
praca biurowa w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu, budynek piętrowy; praca terenowa: obszar Gminy Międzyrzecz
-
praca przy komputerze; tworzenie dokumentów w formie elektronicznej i papierowej;
-
Praca na przedmiotowym stanowisku nie jest narażona na występowanie uciążliwych i szkodliwych warunków pracy. Nie istnieją bariery utrudniające wykonywanie pracy.
W miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Ośrodku Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi mniej niż 6%.
Wymagane dokumenty aplikacyjne:
-
list motywacyjny oraz CV;
-
kserokopia dowodu osobistego;
-
oświadczenie kandydata o braku prawomocnego skazania wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (w przypadku zatrudnienia kandydat zostanie obowiązany do dostarczenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Sądowego);
-
oświadczenie kandydata o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz o korzystaniu z pełni praw publicznych;
-
kserokopie dokumentów potwierdzających wykształcenie;
-
oświadczenie kandydata o stanie zdrowia pozwalającym na pracę na wskazanym stanowisku (w przypadku zatrudnienia, kandydat zostanie skierowany na wstępne badania lekarskie do wskazanego lekarza medycyny pracy);
-
oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w ofercie pracy na potrzeby postępowania rekrutacyjnego, zgodnie z ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2014r. poz. 1182) oraz ustawą z dnia 21 listopada 2008r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2014 poz. 1202);
-
klauzula RODO
-
kopie dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie oraz kwalifikacje i staż pracy potwierdzony świadectwem pracy lub zaświadczeniem o zatrudnieniu,
-
w przypadku gdy kandydatem jest osoba niepełnosprawna -kopie dokumentów potwierdzających niepełnosprawność
W przypadku zatrudnienia, kandydat zobowiązany będzie do przedłożenia do wglądu pracodawcy oryginały dokumentów.
Termin i miejsce składania dokumentów
Komplet dokumentów w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Nabór na stanowisko w Sekcji ds. usług, realizacji programów oraz projektów” należy składać osobiście w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu lub droga pocztową – listem poleconym na adres: Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Wojska Polskiego 13b, 66-300 Międzyrzecz, w terminie do dnia 3 lutego 2023r., do godziny 15:00 (obowiązuje data wpływy korespondencji do siedziby OPS w Międzyrzeczu).
Informacje dodatkowe:
-
Aplikacje niekompletne lub te, które wpłyną do Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu po określonym wyżej terminie, nie będą rozpatrywane.
-
Kandydaci spełniający wymogi formalne zostaną poinformowani o terminie rozmowy kwalifikacyjnej telefonicznie lub pocztą elektroniczną.
-
Informacja o wynikach naboru zostanie umieszczona na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
(BIP: https://bip.wrota.lubuskie.pl/ops_miedzyrzecz) oraz na tablicy informacyjnej w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu.
-
Dane będą przetwarzane do celów rekrutacji pracowników. Udostępnienie danych nie jest przewidywane. Obowiązek podania danych przez osoby ubiegające się o pracę wynika z:-ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320),-ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530).Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści tych danych i ich poprawiania.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 957427827
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzyrzeczu
Ewelina Niwald - Brzuśnian